Sayı: 10, 31.12.2018

Yıl: 2018

Özellikle ilahiyat alanı olmak üzere sosyal ve beşeri bilimler alanlarında yapılan özgün çalışmalara yer veren ve bu alanlarda nitelikli bir kaynak olmayı hedefleyen dergimiz, akademik çalışmalarla okuyucular/araştırmacılar arasında ulaşılabilirliği sağlayan bir köprü olmayı amaçlamaktadır.

Dergimizde ilahiyat temel alanı merkezde olmak üzere bu alanla ilgi ve irtibatı bulunan tüm sosyal ve beşeri ilim dallarında yapılan özgün araştırmalara, makale, çeviri ve kitap kritiği türlerinde çalışmalara yer verilmektedir.

DİPNOT VE KAYNAKÇA GÖSTERME 


Dipnot Yazımı
Dipnotlarda, kaynak eserler Chicago atıf ve referans stiline (The Chicago Manual of Style)  uygun yazılmalıdır.

Dipnotlarda kaynaklar sıralanırken takdim-tehir için özel bir sebep yoksa kaynaklar kronolojik sıraya göre verilir.

İkinci kullanımdan itibaren atıf yapılan kaynak için yazarın soyadı (ya da sadece meşhur nisbesi), kısaltılmış eser adı, -varsa cilt- ve sayfa numarasıyla belirtilmelidir. Sayfa numarasından önce "s." kısaltması kullanılmamalıdır.

Arapça yazar adı tek kelime ile veriliyorsa "el-" takısı kullanılmamalıdır:  Örn."el- Gazzâlî" değil "Gazzâlî" şeklinde olmalıdır.

Arapça eser adlarındaki "kitab" kelimesi kısaltılmamalı, "kitab" kelime­sinden sonra gelen kelime büyük harfle yazılmalıdır: "K.el-Hac" ya da "Kitâbü'l- hac" değil "Kitâbü'l-Hac" şeklinde yazılmalıdır.

Dipnot işaretleri virgül, nokta gibi imla işaretlerinden sonra olmalıdır.  Örn: "...534/1139 yılında vefat etti"11. değil, "...534/1139 yılında vefat etti".11 şeklinde.

Kaynakça Oluşturulması

Kaynakça yazarın soy ismine (yahut nisbesine veya meşhur ismine) göre alfabetik olarak sıralanır.

Kaynakça temel kaynaklar, yazmalar, teze konu şahsın eserleri, ikinci el kaynaklar gibi alt başlıklara ayrılmamalı, tek parça halinde verilmelidir.

Eserin ilk geçtiği yerde tam künyesi verilmelidir.

Dergi ve kitapların cilt numarasının yazımında Romen rakamı kullanılmaz.

Makale ve ansiklopedi maddelerinde cilt ve sayı rakamlarından sonra iki nokta kullanılmalı ve bir boşluk bırakıldıktan sayfa numarası yazılmalıdır (3: 411; CÜİFD 19, sy. 1: 45 gibi).

Mükerrer baskılarda yayının baskı sayısının gösterilmesine gerek yoktur.

Birden fazla eseri bulunan müellifin ilk eserinde  tam adı yazılmalıdır, diğer eserlerinde ise nokta veya çizgi  kullanılmalıdır.


KİTAP

TEK YAZARLI KİTAP
Dipnotta Yazım:
Talip Özdeş, Maturidi'nin Tefsir Anlayışı (İstanbul: İnsan Yay., 2003), 15.
Özdeş, Maturidi'nin Tefsir Anlayışı, 141-43.
Mustafa Öztürk, Tefsirde Bâtınîlik ve Bâtınî Te'vil Geleneği (İstanbul: Düşün Yay., 2011), 57.
Öztürk, Tefsirde Bâtınîlik, 114-15.
Michael Pollan, The Omnivore's Dilemma: A Natural History of Four Meals (New York: Penguin, 2006), 99-100.
Pollan, Omnivore's Dilemma, 3.
Ebû İshâk İbrahim ez-Zâhid es-Saffâr, Telhîşü'l-edille li-kavâ'idi't-tevhîd, nşr. Angelika Brodersen (Beyrut: el-Ma'hedü'l-Almânî li-ebhâsi'ş-Şarkiyye, 1432/2011), 2: 143.
Saffar, Telhîşü'l-edille, 2: 143.

Kaynakçada Yazım:
Özdeş, Talip. Maturidi'nin Tefsir Anlayışı. İstanbul: İnsan Yayınları, 2003.
Öztürk, Mustafa. Tefsirde Bâtınîlik ve Bâtınî Te'vil Geleneği. İstanbul: Düşün Yayın­ları, 2011.
Pollan, Michael. The Omnivore's Dilemma: A Natural History of Four Meals. New York: Penguin, 2006.
Saffâr, Ebû İshâk İbrahim ez-Zâhid. Telhîşü'l-edille li-kavâ'idi't-tevhîd. nşr. Angelika Brodersen. 2 cilt. Beyrut: el-Ma'hedü'l-Almânî li-ebhâsi'ş-Şarkiyye, 1432/2011.

Genel Kural olarak Dipnotlarda eser künye bilgileri VİRGÜL; Kaynakçada Yazım ise NOKTA ile ayrılır.
Dipnotlarda "Yayınları", Yay." şeklinde kısaltılırken Kaynakçada Yazım tam olarak yazılır.
Sayfayı ifade etmek üzere "s." kısaltması kullanılmaz.
Cilt numarası, "c." kısaltması kullanılmadan yazılır: Örn. 8: 213 gibi.


b. İKİ YAZARLI KİTAP:
Dipnotta Yazım:
Bekir Topaloğlu ve İlyas Çelebi, Kelâm Terimleri Sözlüğü (İstanbul: İSAM Yay., 2010), 57.
Topaloğlu ve Çelebi, Kelâm Terimleri Sözlüğü, 67-69.
Ömer Lütfi Barkan ve Ekrem Hakkı Ayverdi, İstanbul Vakıfları Tahrir Defteri 953 Tarihli (İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti, 1973), 520.
Barkan ve Ayverdi, İstanbul Vakıfları Tahrir Defteri, 159.
Geoffrey C. Ward and Ken Burns, The War: An Intimate History, 1941-1945 (New York: Knopf, 2007), 52.
Ward and Burns, War, 59-61.
Kaynakçada Yazım:
Topaloğlu, Bekir ve İlyas Çelebi. Kelâm Terimleri Sözlüğü. İstanbul: İSAM Yayınla­rı, 2010.
Barkan, Ömer Lütfi ve Ekrem Hakkı Ayverdi. İstanbul Vakıfları Tahrir Defteri 953 Tarihli. İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti, 1973.
Ward, Geoffrey C., and Ken Burns. The War: An Intimate History, 1941-1945. New York: Knopf, 2007.

c. ÜÇ VEYA DAHA ÇOK YAZARLI KİTAP:

Dipnotta Yazım:
Bekir Topaloğlu vd., İslam'da İnanç Esasları (İstanbul: MÜ İFAV Yay., 1998), 25.
Topaloğlu vd., İslam'da İnanç Esasları, 36.
Mitchell L. Eisen and et al., Memory and Suggestibility in the Forensic Interview (Mahwah, NJ: L. Erlbaum Assoicates, 2002), 65.
Eisen and et al., Memory and Suggestibility in the Forensic Interview, 67.

Kaynakçada Yazım:
Topaloğlu, Bekir, Y. Sevki Yavuz ve İlyas Çelebi. İslam'da İnanç Esasları. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 1998.
Eisen, Mitchell L., Jodi A. Quas, and Gail S. Goodman. Memory and Suggestibility in the Forensic Interview. Mahwah, NJ: L. Erlbaum Associates, 2002.


d. ÇEVİRİ/TERCÜME
Dipnotta Yazım:
Francis Dvornik, Konsiller Tarihi, İznik'ten II. Vatikan'a, çev. Mehmet Aydın (Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 1990), 11.
Dvornik, Konsiller Tarihi, 23.
1. Abdülhalim Mahmud, Muhâsibî Hayatı Eserleri Fikirleri, trc. M. Beşir Eryarsoy (İstanbul: İnsan Yay., 2005), 33.
2. Mahmud, Muhâsibî Hayatı Eserleri Fikirleri, 34-54.
Kaynakçada Yazım:
Dvornik, Francis. Konsiller Tarihi İznik'ten II. Vatikan'a. çev. Mehmet Aydın. Anka­ra: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 1990.
Marquez, Gabriel Garcia. Love in the Time of Cholera. Translated by Edith Gross­man. London: Cape, 1988.
Mahmud, Abdülhalim. Muhâsibî Hayatı Eserleri Fikirleri. trc. M. Beşir Eryarsoy. İstanbul: İnsan Yayınları, İstanbul 2005.


e. KİTAP BÖLÜMÜ VEYA DİĞER KISIMLAR (Önsöz-Mukaddime-Takdim-Sunuş-Ekler) :
Dipnotta Yazım:
Hişam İbrahim Mahmud, "Mukaddime," Telhîşü'l-edille li-kavâ'idi't-tevhîd için­de, thk. Hisâm İbrahim Mahmûd (Kahire: Dâru's-Selâm, 1431/2010), 1: 14.
Mahmud, "Mukaddime", 1: 34.
Rudolph Ulrich, "Mâtürîdîliğin Ortaya Çıkışı", trc. Ali Dere. İmam Mâturîdî ve Mâturidilik içinde, haz. Sönmez Kutlu (Ankara: Kitâbiyât Yay., 2003), 297.
Ulrich, "Mâtürîdîliğin Ortaya Çıkışı", 298-99.
John D. Kelly, "Seeing Red: Mao Fetishism, Pax Americana, and the Moral Economy of War", in Anthropology and Global Counterinsurgency, ed. John D. Kelly et al (Chicago: University of Chicago Press, 2010), 77.
Kelly, "Seeing Red," 81-82.

Kaynakçada Yazım:
Mahmud, Hişam İbrahim. "Mukaddime". Telhîşü'l-edille li-kavâ'idi't-tevhîd içinde, thk. Hisâm İbrâhim Mahmûd, 1: 5-44. Kahire: Dâru's-Selâm, 1431/2010.
Ulrich, Rudolph. "Mâtürîdîliğin Ortaya Çıkışı”. trc. Ali Dere, İmam Mâturîdî ve Mâturidilik içinde, haz. Sönmez Kutlu, 295-304. Ankara: Kitâbiyât Yayınları, 2003.
Kelly, John D. "Seeing Red: Mao Fetishism, Pax Americana, and the Moral Eco­nomy of War". In Anthropology and Global Counterinsurgency, edited by John D. Kelly, Beatrice Jauregui, Sean T. Mitchell, and Jeremy Walton, 67-83. Chicago: University of Chicago Press, 2010.

f. BİLDİRİ VE TEBLİĞ METİNLERİ
Dipnotta Yazım:

Osman Uyanık, “Yusuf Has Hacib’in Gök Bilimine Katkıları”, Uluslararası Ahmet Yesevi’den Günümüze İnsanlığa Yön Veren Türk Büyükleri Sempozyumu Bildirileri (Romanya-Kösetence, 03-07 Eylül 2008), haz. İrfan Ünver Nasratttınoğlu (Ankara: Türk Kültürü Araştırmaları Kurumu, 2009). 5-43
Uyanık, Osman, “Yusuf Has Hacib’in Gök Bilimine Katkıları”, 13.
Kaynakçada Yazım:
Uyanık, Osman. “Yusuf Has Hacib’in Gök Bilimine Katkıları”, Uluslararası Ahmet Yesevi’den Günümüze İnsanlığa Yön Veren Türk Büyükleri Sempozyumu Bildirileri (Romanya-Kösetence, 03-07 Eylül 2008), haz. İrfan Ünver Nasratttınoğlu, 5-43. Ankara: Türk Kültürü Araştırmaları Kurumu, 2009.

g. Osmanlıca ve Arapça Eserler
Dipnotta Yazım:
Taşköprizâde Ahmed Efendi, Miftâhu's-sa'âde ve mişbâhu's-siyâde fî mevzu âti'l- ulûm, nşr. Abdülvehhâb Ebü'n-Nûr-Kâmil Kâmil Bekrî (Kahire: Dârü'l-kütübi'l- hadis, 1968), 3: 142.
Taşköprizâde Ahmed Efendi, Miftâhu's-sa'âde, 2: 162.
Ebû İshâk İbrâhim b. İsmâil es-Saffâr, Telhîşü'l-edille li-kavâ'idi't-tevhîd, nşr. Hişâm İbrâhim Mahmûd (Kâhire: Dâru's-Selâm, 1431/2010), 1: 43-57.
Saffâr, Telhîşü'l-edille, 1: 52.
Sa'deddîn et-Teftâzânî, Şerhu'l-'Akaidi'n-Nesefiyye, nşr. Ahmed Hicâzî es-Sekka ( Kahire: Mektebetü'l-Külliyyâtü'l-Ezheriyye, 1408/1988), 43.
Teftâzânî, Şerhu'l-'Aka’id, 73.

Kaynakçada Yazım:
Taşköprizâde Ahmed Efendi. Miftâhu's-sa'âde ve mişbâhu's-siyâde fî mevzû'âti'l- 'ulûm. nşr. Abdülvehhâb Ebü'n-Nûr-Kâmil Kâmil Bekrî. 3 cilt. Kahire: Dârü'l- kütübi'l-hadis, 1968.

Saffâr, Ebû İshâk İbrahim b. İsmâil. Telhîşüi-ediüe li-kavâ'idi't-tevhîd. nşr. Hişâm İbrahim Mahmûd. 2 cilt. Kahire: Dâru's-Selâm, 1431/2010.

Teftâzânî, Sa'deddîn. Şerhu'l-'Aka’idi'n-Nesefiyye. nşr. Ahmed Hicâzî es-Sekkâ. Kahire: Mektebetü'l-Külliyyâtü'l-Ezheriyye, 1408/1988.

h. SÖZLÜKLER
Dipnotta Yazım:

Muhammed Fuâd b. Abdülbâkı, el-Mücemü’l-müfehres li-elfâzi’l-Kur’âni’l-Kerîm (Kahire-Beyrut 1364/1945), “ecl” md., 332.
M.F. Abdülbâkı, el-Mucem, “ecl” md., 337.
Kaynakçada Yazım:
Abdülbâkı, Muhammed Fuâd. el-Mu‘cemü’l-müfehres li-elfâzi’l-Kur’âni’l-Kerîm. Kahire-Beyrut 1364/1945.

YAZMA ESER
Dipnotta Yazım:

Ebû Şekûr Muhammed b. Abdüsseyyid es-Sâlimî Keşşî, et-Temhîd fî beyâni't- tevhîd, Süleymaniye Ktp., Şehit Ali Paşa, nr. 1153, 77b.
Keşşî, et-Temhîd, vr. 79a.

Kaynakçada Yazım:
Keşşî, Ebû Şekûr Muhammed b. Abdüsseyyid es-Sâlimî. et-Temhîd fî beyâni't- tevhîd. Şehit Ali Paşa, 1153: 1a-217b. Süleymaniye Ktp.

MAKALE
Matbu:
Dipnotta Yazım:

Adem Çiftci, "İslam Ceza Hukukunda Suça Teşebbüsten Vazgeçme", Cumhu­riyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 19, sy. 1 (Haziran 2015): 23.
Çiftci, "Suça Teşebbüsten Vazgeçme," 23.
Galip Türcan, "Kelâm'ın Meşrûiyeti Sorunu: Ehl-i Sünnet Kelâmı ve Olgusal Gerçeklik Arasındaki İlişki", Marife Dergisi 3 (2005): 175-193.
Türcan, "Kelâm'ın Meşrûiyeti Sorunu", 177.
Joshua I. Weinstein, "The Market in Plato's Republic", Classical Philology 104 (2009): 440.
Weinstein, "Plato's Republic," 452-53.
Derginin cilt ve sayı numarası var ise "Dergi Adı Cilt no, Sayı no (Yıl): sayfa numarası" şeklinde gösterilir: Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 20, sy. 1 (Haziran 2016): 44 gibi.
Derginin sadece sayı numarası var ise, "Dergi Adı Sayı no (Yıl): sayfa" şeklinde gösterilir: Ulûm Dergisi 3 (Bahar 2016): 44-45 gibi.
Cilt kısaltması dergilerde "c." kullanılmaz.
* Dergi matbu olarak basılıyor ise web adresini belirtmeye gerek yoktur.

Kaynakçada Yazım:
Çiftci, Adem. "İslam Ceza Hukukunda Suça Teşebbüsten Vazgeçme". Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 19, sy. 1 (Haziran 2015): 23-46.

Türcan, Galip. "Kelâm'ın Meşrûiyeti Sorunu: Ehl-i Sünnet Kelâmı ve Olgusal Gerçeklik Arasındaki İlişki". Marife Dergisi 3 (2005): 175-193.

Weinstein, Joshua I. "The Market in Plato's Republic". Classical Philology 104 (2009): 439-58.

b. ONLİNE KAYNAKLAR:
Dipnotta Yazım:

Ramazan Altıntaş, "Naslar Karşısında Aklın Değerse Durumu", Kelâm Araştır­maları Dergisi 1, sy. 1(2003): 411, erişim 22 Şubat 2016, http://dergipark.ulakbim.gov.tr/kader/article/view/1076000016.
Altıntaş, , "Naslar Karşısında Aklın Değerse Durumu", 17.

Kaynakçada Yazım:
Altıntaş, Ramazan. "Naslar Karşısında Aklın Değerse Durumu". Kelâm Araştırma­ları Dergisi 1, sy. 1 (2003): 11-20. Erişim 22 Şubat 2016. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/kader/article/view/1076000016.
Kossinets, Gueorgi, and Duncan J. Watts. "Origins of Homophily in an Evolving Social Network". American Journal of Sociology 115 (2009): 405-50. Accessed February 28, 2010. doi:10.1086/599247.

ANSİKLOPEDİ MADDESİ
Dipnotta Yazım:

Ömer Faruk Akün, "Âlî Mustafa Efendi", Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklope­disi, c. 2 (Ankara: TDV Yay., 1989), 416.
Akün, "Âlî Mustafa Efendi", 416
As'ad Abukhalil, "Maronites", in Encyclopedia of the Modern Middle East and North Africa, ed. Philip Mattar, vol. 3 (New York: Macmillan Reference, 2004), 1491-92.
Abukhalil, "Maronites," 1492.

Kaynakçada Yazım:
Akün, Ömer Faruk. "Âlî Mustafa Efendi". Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedi­si. 2: 416-417. Ankara: TDV Yayınları, 1989.
Abukhalil, As'ad. "Maronites". In Encycloedia or the Modern Middle East and North Africa. Edited by Philip Mattar. 3:1492-93. New York: Macmillan Reference, 2004.

ARŞİV BELGESİ
Dipnotta Yazım:

Başbakanlık Osmanlı Arşivi (BOA), İrade Mesâil-i Mühimme (I. Mes. Müh), 2079.
BOA, I. Mes. Müh., 2079.

Kaynakçada Yazım:
Basbakanlık Osmanlı Arsivi (BOA), İrade Mesâil-i Mühimme (I. Mes. Müh), 2079.

TEZ
Dipnotta Yazım:

Abdullah Demir, "Ebû İshâk Zâhid es-Saffâr'ın Kelâm Yöntemi" (Doktora tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, 2014), 122.
Demir, "Zâhid es-Saffâr'ın Kelâm Yöntemi", 22.
Akyüz, İsmail, "Türkiye'de Muhafazakar Yardım Kuruluşları" (Yüksek Lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, 2008), 16.
Akyüz, "Türkiye'de Muhafazakar Yardım Kuruluşları", 44.
Mihwa Choi, "Contesting Imaginaires in Death Rituals during the Northern Song Dynas-ty" (PhD diss., University of Chicago, 2008), 55.
Choi, "Contesting Imaginaires," 59.


Kaynakçada Yazım :
Akyüz, İsmail. "Türkiye'de Muhafazakar Yardım Kuruluşları". Yüksek Lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, 2008.
Demir, Abdullah. "Ebû İshâk Zâhid es-Saffâr'ın Kelâm Yöntemi". Doktora tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, 2014.
Choi, Mihwa. "Contesting Imaginaires in Death Rituals during the Northern Song Dynasty". PhD diss., University of Chicago, 2008.

WEB SAYFALARI

Dipnotta Yazım:
Ramazan Altıntaş, “Naslar Karşısında Aklın Değerse Durumu”, Kelâm Araştırma­ları Dergisi 1, sy. 1 (2003): 411, erişim 22 Şubat 2016, http://dergipark.ulakbim.gov.tr/kader/article/view/1076000016.
Altıntaş, “Naslar Karşısında Aklın Değerse Durumu”, 17.
“About Yale: Yale Facts” Yale University, accessed May 1, 2017, https://www.yale.edu/ about-yale/yale-facts.
“About Yale: Yale Facts”.
“Din İşleri Yüksel Kurulu Başkanlığı” Diyanet İşleri Başkanlığı, Erişim 1 Mayıs 2017, https://kurul.diyanet.gov.tr.
“Din İşleri Yüksel Kurulu Başkanlığı” .

Kaynakçada Yazım :
Altıntaş, Ramazan. “Naslar Karşısında Aklın Değerse Durumu”. Kelâm Araştırmaları Dergisi 1, sy. 1 (2003): 11-20. Erişim 22 Şubat 2016. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/kader/article/view/1076000016.

Diyanet İşleri Başkanlığı. “Din İşleri Yüksel Kurulu Başkanlığı”. Erişim 1 Mayıs 2017.

https://kurul.diyanet.gov.tr.

Yale University. “About Yale: Yale Facts”. Accessed May 1, 2017. https://www.yale.edu/ about-yale/yale-facts.

Ayetlerin Yazımı ve Kaynak Gösterimi:
Ayet atıflarında ayet metni veya Türkçe’si çift tırnak içinde verilir. Sure ve ayet numarası (Enfâl 8/2)
şeklinde dipnotta yazılır. Sure adlarında Diyanet İşleri Başkanlığının meali esas alınarak yazılır. Ayrıca ayet meali italik değil, düz şekilde yazılır.

Hadislerin Kaynak Gösterimi:
Kütüb-i Sitte hadis kitaplarından kaynak gösterilirken Buhârî, Müslim, Tirmizî ve Nesâî isimlerinden sonra virgül, virgülden sonra Müslim ve Muvatta’da kitap adı ve hadis numarası; Buhârî, Tirmizî ve Nesâî’de kitap adı ve bab numarası, Müsned’de cilt ve sayfa numarası verilir. Cilt numarasında Romen rakamı kullanılmaz.
Ahmed b. Hanbel, Müsned, 4: 289.
Ebû Dâvud, Muvatta, “İlim”, 18.
Buhârî, “İlim”, 12.
Müslim, “Ticârât”, 45.

KISALTMALAR

ay. Aynı yazar
b. Bin, ibn
Bk. / bk. Bakınız
c. Cilt
çev. Çeviren, tercüme eden
DİA Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi
DİB Diyanet İşleri Başkanlığı
ed. Editör
haz. Hazırlayan
Hz. Hazreti
Krş. / krş. Karşılaştırınız
Ktp. Kütüphanesi
mö. Milâttan önce
ms. Milâttan sonra
nr. Numara
thk. Tahkik eden
MS Manuscript
ö. Ölüm, vefat tarihi
s. Sayfa
sy. Sayı
ty. Tarihsiz
vb. Ve benzeri
vd. Ve devamı
vd. Ve diğerleri, diğer neşredenler
vr. Varak
Yay. Yayınları
yy. Yayıncı yok




İlahiyat Araştırmaları Dergisi, gönderilen her türlü yazı ve çalışmanın bilimsel araştırma ve etik kurallara uygunluğunu vazgeçilmez bir ilke olarak kabul eder. Derginin Yayın süreçlerinde bütün paydaşların (yazarlar, okuyucular ve araştırmacılar, yayıncı, hakemler ve editörler) etik ilkelere yönelik standartlara uyması önem taşımaktadır. Dergimiz etik görev ve sorumluluklar hakkında Yükseköğretim Kurulu ve Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayınlanan rehberler ve politikaları ilke edinmiştir. İlahiyat Araştırmaları Dergisi bu çerçevede hazırlanan aşağıdaki etik sorumluluklarını tüm paydaşların taşımasını beklemektedir.

1. Yazarın Sorumlulukları
Yazar, dergiye çalışma yüklerken, telif hakları sözleşme formunu (https://dergipark.org.tr/tr/journal/3645/file/5219/show )doldurup göndermelidir.
Yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların akademik ve bilimsel nitelikleri taşıması yazarın sorumluluğundadır.
Yazar makaledeki tüm verilerin özgün olduğunu beyan etmektedir.
Atıflar ve kaynakça gösteriminin eksiksiz olarak yapılması gereklidir.
Her ne kadar intihal taraması dergi tarafından yapılacaksa da intihalin sorumlusu tamamen yazar kabul edilir ve sonuçları yazar(lar)a yöneliktir.
Dergiye gönderilen bir çalışma, aynı anda başka dergiye veya dergilere gönderilmemelidir.
Makalede ismi yazılacak olan tüm yazarların araştırmaya katkı sağladığından emin olunmalıdır. Akademik katkısı olmayan kişilerin ilave yazar olarak gösterilmesi veya katkı sırası gözetilmeksizin, unvan, yaş ve cinsiyet gibi bilimdışı ölçütlerle yazar sıralaması yapılması bilim etiğine aykırıdır.
Dergiye makale gönderen yazarların derginin etik kurallarını ve yayın ilkelerini ve yazım ilkelerini okuduğu ve kabul ettiği varsayılır.
Yazarlar, Yükseköğretim Kurulu’nca da belirtilenBilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesini dikkate almalıdır.


2. Hakemin Sorumlulukları
Hakemler dergide yayımlanacak makalenin akademik kalitesinin en temel tespit edicisi olduklarının bilinciyle davranmalı ve akademik kaliteyi arttırma sorumluluğuyla değerlendirme yapmalıdır.
Hakemler, yalnızca uygun bir değerlendirmeyi yapmak için gereken uzmanlığa sahip oldukları makalelerin hakemliğini kabul etmelidirler.
Makale inceleme süreci sonrasında da incelenen makaleye dair herhangi bir bilgi hiçbir şekilde başkalarıyla paylaşılmamalıdır.
Hakemler, yalnızca makalelerin içeriğinin doğruluğunu ve akademik ölçütlere uygunluğunu değerlendirmelidir. Makalede ortaya konan düşüncelerin hakemin düşüncelerinden farklı olması değerlendirmeyi etkilememelidir.
Hakem raporları objektif ve ölçülü olmalıdır. Hakaret içeren, küçümseyici ve itham edici ifadelerden kaçınılmalıdır.
Hakemler, değerlendirme raporlarında yüzeysel ve muğlak ifadelerden kaçınmalıdır. Sonucu olumsuz olan değerlendirmelerde sonucun dayandığı eksik ve kusurlu hususlar somut bir şekilde açıklanmalıdır.
Hakemler, kendilerine tanınan süre içerisinde makaleleri değerlendirmelidir. Şayet değerlendirme yapmayacaklarsa makul bir süre içerisinde dergiye bildirmelidirler.

3. Editoryal Sorumluluklar
Editörler, dergi politikasında belirtilen ilgili alanlara katkı sağlayacak makaleleri değerlendirme sürecine kabul etmelidir.
Editörler dergiye makale kabul ederken akademik kaygı ve ölçütleri öncelemelidir.
Editörler bir makaleyi kabul etmek ya da reddetmek için tüm sorumluluğa ve yetkiye sahiptir.
Editörler kabul ettiği ya da reddettiği makale yazarları ile ilgili çıkar çatışması ya da ilişkisi içerisinde olmamalıdır.
Hatalar bulunduğu zaman düzeltmenin yayımlanmasını ya da geri çekilmesini desteklemelidir.
İntihal/sahte veriye engel olmak için editörler gerekli çabayı göstermelidir.
Hakemlerin ve yazarların isimlerinin karşılıklı olarak gizli tutulması editörlerin sorumluluğudur.
Hakemlerin seçiminde yazarın daha önce ortak çalışma yayınladığı, çalışmalarının ön okumalarında yardımcı olmuş, daha önceden daha önceden aralarında sorun olduğu bilinen, çalışmanın yayınlanmasından finansal fayda sağlayacak, yazar ile aynı kurumda/birimde çalışan kişilere hakemlik vermemelidir.


4. Etik İzin
2020 yılında uygulanmak üzere TR Dizin Dergi Değerlendirme kriterleri güncellenmiş, özellikle bilimsel araştırmalarda olması gereken etik kurul izni ile ilgili maddeler detaylandırılmıştır.
Etik kurallar başlığı altında belirtilen, “Etik kurul izni gerektiren çalışmalar için talep edilen belge ve bilgiler”in, geçmiş yıllarda gönderilmiş, değerlendirme sürecinde ya da kabul edilmiş olan çalışmalar için uygulanması beklenmemektedir. Süreci 2020 yılında başlayan yayınlar için zorunlu olacaktır.

Etik Kurul izni gerektiren araştırmalar aşağıdaki gibidir.

Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar
İnsan ve hayvanların (materyal/veriler dahil) deneysel ya da diğer bilimsel amaçlarla kullanılması,
İnsanlar üzerinde yapılan klinik araştırmalar,
Hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalar,
Kişisel verilerin korunması kanunu gereğince retrospektif çalışmalar,
Olgu sunumlarında “Aydınlatılmış onam formu”nun alındığının belirtilmesi,
Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi.

Yayın İlkeleri

1. İlahiyat Araştırmaları Dergisi bilimsel hakemli bir dergi olup Haziran ve Aralık aylarında olmak üzere yılda iki kez yayınlanır.
2. Editörler Kurulu dergiye gönderilen yazıların yayınlanıp yayınlanmamasına karar veren tek yetkili organdır. Editör ve Editör. Yardımcıları yönetim gereği Editörler Kurulu içerisinde sayılırlar.
3. Derginin yayın dili Türkçe, Arapça ve İngilizcedir. Diğer dillerdeki makalelerin yayınlanma kararı Editörler Kuruluna aittir.
4. Dergiye yayınlanmak üzere gönderilen yazılar en az iki hakem tarafından değerlendirilir. Dergide kör hakemlik sistemi uygulanır.
5. Hakem ve Editörler Kurulu Değerlendirme Raporlarının denetime açık bir şekilde 5 yıl saklı tutulması zorunludur.
6. Dergiye yayınlanmak üzere gönderilen yazılar Türkçe ve İngilizce başlık ve özet içermelidir. Yazılarda konuyu tanımlayan Türkçe ve İngilizce uygun anahtar kelimeler bulunmalıdır.
7. Yazılarda kullanılan kaynaklar Chicago formatında verilmiş olmalıdır.
8. Yazılardaki fikirlerin her türlü yasal sorumluluğu yazara aittir.
9. Dergide kör hakemlik sistemi uygulandığından gönderilen yazıların isimsiz olarak gönderilmesi gerekir.
10. Yazı içinde grafik veya resim varsa maksimum 10x20 ebatında ve ayrı bir dosya olarak jpeg formatında gönderilmelidir.
11. İlahiyat Araştırmaları Dergisi akademik makalelerin yanı sıra akademik etkinlik, söyleşi, kitap ve makale değerlendirmesi ve eleştiri yazılarına da yer verir.
12. Dergi çeviri makalelere de yer verir. çevirisi yapılacak makalenin yazarı, tarihi, nerede yayımlandığı, cildi, sayısı ve sayfası gibi künye bilgileri eksiksiz belirtilmeli ve eğer telif koruması kapsamından çıkmamışsa yayım izni alınmış olmalıdır.
13. Yayımlanan yazıların tüm hakları İlahiyat Araştırmaları Dergisi’ne aittir. Kaynak gösterilmek şartıyla alıntı yapılabilir.

Makale Değerlendirme Süreci

İlahiyat Araştırmaları Dergisi’ne gönderilen aday makaleler Ön inceleme, Bilimsel Değerlendirme ve Yayına Hazırlama olmak üzere üç aşamalı bir süreçten geçer. Bu sürecler Baş Editörler tarafından planlanır ve uygulanır.

1. Ön İnceleme Süreci

Ön inceleme sürecinde, İlahiyat Araştırmaları Dergisi 'ne gönderilen aday makaleler üç boyutta değerlendirilir:

Şekil İncelemesi

Aday makalenin kapsam uygunluğu, özgünlük raporunun uygunluğu, etik kurul izninin uygunluğu, telif hakkı devri, aday makalenin İlahiyat Araştırmaları Dergisi Makale Şablonu’na uygunluğu, atıfların uygunluğu ve güncelliği İlahiyat Araştırmaları Dergisi Editör Yardımcıları tarafından incelenir. Ön inceleme raporu ile yazarlar bilgilendirilir.

Şekil incelemesi sonucunda yeterli (uygun) bulunmayan aday makaleler Reddedilebilir veya Düzeltme istenebilir. Şekil incelemesinde yeterli bulunmayan aday makaleler için, kapsamından dolayı reddedilmemiş ise, yazarlar yeniden başvuru yapabilirler.

Dil İncelemesi

Aday makaleler, İngilizce ve Türkçe akademik yazım açısından İlahiyat Araştırmaları Dergisi Dil Editörleri tarafından incelenir. Aday makalenin dil inceleme sonucu, Dil İncelemesi Raporu ile yazarlara iletilir.

Dil incelemesi sonucu yeterli bulunmayan aday makaleler Reddedilebilir veya Düzeltme istenebilir. Yazarlar Dil İncelemesi sonucu reddedilen aday makalelerle yeniden başvuru yaptıkları takdirde aday makalenin dilinin düzeltildiğine dair kanıt sunmalıdırlar.

Alan Editörü Ön İncelemesi

Aday makalenin orijinalliği ve alandaki bilgi birikimine katkısı, İlahiyat Araştırmaları Dergisi alan editörleri tarafından incelenir ve her aday makale 0.00 - 4.00 arasında puanlanır. Bu incelemenin sonucu, Alan Editörü Ön inceleme Formu ile yazarlara bildirilir. Eğer Alan Editörü Ön İnceleme puanlarının aritmetik ortalaması 1,99 ve altında olursa aday makale reddedilir ve bu çalışmalar yeniden gönderilse bile değerlendirmeye alınmaz.

Ön inceleme sürecinde Düzeltme istenen aday makaleler, yazarlar tarafından en geç 30 gün içinde güncellenmelidir. Aksi takdirde aday makale reddedilerek sistemden kaldırılır.

2. Bilimsel Değerlendirme Süreci

Ön inceleme sürecinde yeterli bulunan aday makaleler, ilgili İlahiyat Araştırmaları Dergisi Alan Editörüne/ Editörlerine yönlendirilir. Aday makalenin bilimsel niteliği ve yayınlama sorumluluğu, atanmış İlahiyat Araştırmaları Dergisi Alan Editörüne aittir.

Alan editörü aday makalenin kapsamını, orijinalliğini ve derginin yayın politikalarına uygunluğunu değerlendirir. Aday makalenin girişi, alanyazın taraması, yöntemi, bulguları, tartışma ve sonucu ayrıntılı olarak değerlendirilir. Bu değerlendirme sonunda yeterli bulunmayan aday makale, alan editörü tarafından hakem ataması yapılmaksızın reddedilebilir. Değerlendirme sonucunu Alan Editörü Karar Raporunda gerekçeleriyle birlikte yazara bildirir.

Alan editörü, bilimsel incelemeye değer bulduğu aday makale için, en az iki alan uzmanını hakem olarak atar. Hakem ataması, aday makalenin içeriğine ve hakemlerin uzmanlık alanlarına göre yapılır. Atanan hakemler, inceledikleri aday makale hakkında herhangi bir belge veya ayrıntıyı hiç kimseyle paylaşamazlar. İlahiyat Araştırmaları Dergisi Hakem havuzuna katılan hakemler bu konuda garanti vermiş kabul edilirler.

İlahiyat Araştırmaları Dergisi’nde Kör Hakemlik Yöntemi ve Akran Değerlendirme Süreci uygulanır.

Kör Hakemlik Yöntemi, bilimsel çalışmaların objektif olarak incelemesi için esastır ve bilimsel yayınların en yüksek kalitede üretildiğinden emin olmak için birçok bilimsel dergi tarafından tercih edilmektedir. Hakem görüşleri, İlahiyat Araştırmaları Dergisi’nin yayın kalitesinde temel belirleyicidir.

İlahiyat Araştırmaları Dergisi 'ne gönderilen ve Ön İncelemede yeterli bulunan tüm aday makaleler kör olarak -çift kör hakemlik yöntemi ile- incelenir. Çift kör hakemlik, hem hakemlerin kimliklerini yazarlardan hem de yazarların kimliklerini hakemlerden gizlemek anlamına gelmektedir.

Hakem Raporları

Aday makalenin özgünlüğü, yöntemi, etik ilkelere uygunluğu, bulguların düzenli olması, sonuçların tutarlı olarak sunulması ve genel olarak alanyazınla ilgili çalışmaların analizi değerlendirilerek Hakem Raporları hazırlanır. Hakem Raporunda aşağıdaki hususlara ilişkin değerlendirmeler vurgulanır:

Aday makalenin problemi ve amacı

Konunun önemi

Konunun derginin yayın politikasına uygunluğu

Alanyazına katkısı

Aday makalenin organizasyonu

Yöntemi

Bulguların alan yazına katkısı

Tartışma

Sonuç

Kaynak bağlacı ve metin içindeki atıfların uygunluğu

Kaynaklar

Hakemlik Süreci

İlahiyat Araştırmaları Dergisi Alan editörleri tarafından atanan hakemler, gönderilen aday makaleyi 7 gün içinde incelemeyi kabul veya reddederler. Bu süre içerisinde kabul veya ret cevabı ile geri dönüş yapmayan hakemin ataması düşer ve yeni bir hakem ataması yapılır. İncelemeyi kabul eden hakemin, değerlendirmesini 21 gün içerisinde tamamlaması beklenir. Özel durumlarda değerlendirme için hakeme 7 gün ek süre verilebilir.

Hakemler değerlendirmeleri sonucunda inceledikleri aday makaleyi,

Doğrudan kabul edebilir,

Küçük düzeltmeler ile kabul edebilir,

Büyük düzeltme önerebilir (Burada hakemler çalışmayı yeniden inceler.)

Reddedebilir.

Tamamlanan hakem değerlendirmeleri Alan Editörleri tarafından incelenir ve yazarlara dönüt olarak sunulur.

Yazarlar hakem raporlarını ve alan editörünün önerilerini uygulamak veya itirazlarını (katılmadığı hakem görüşleri ve editör önerilerini) gerekçeleriyle birlikte alan editörüne iletebilirler. Alan editörü yazarın düzeltme ve açıklamalarını uygun ve yeterli bulduğu takdirde aday makalenin yayın süreci devam eder.

Yazarlar hakem raporlarını 30 gün içinde uygulamalıdırlar. Aksi takdirde çalışma reddedilerek sistemden kaldırılır. Yazarlar, çok özel durumlarda editörden ek süre talep edebilirler.

Hakemler gerekli gördükleri takdirde bir çalışmanın farklı şekillerde düzenlemesini isteyebilirler.

Hakem değerlendirme süreci en az iki hakem “KABUL” raporu verinceye kadar devam eder. Üçüncü turda da kabul alamayan aday makale, Alan Editörü Karar Raporu ile reddedilerek yazara bildirilir.

Alan editörü, hakem raporlarını incelemeyi en geç 2 hafta içinde tamamlar ve kararını, Alan Editörü Karar Raporu ile Baş Editörlerine bidirir.

Baş editörler, Alan Editörlerinin görüşlerini temel alarak aday makaleye Kabul veya Red kararı verirler.

Bilimsel Değerlendirme Süreci tamamlanan ve Baş Editörler tarafından kabul edilen aday makalelerin, yayın hazırlığına başlanır.

3. Yayına Hazırlama Süreci

Yayına hazırlık sürecinde aday makalenin ön düzenlemesi mizanpaj editörü tarafından yapılır.

Müzanpajı yapılan aday makale, yazarların yayınlanmadan önce son okuma yapması için yazarlara yönlendirilir. Bu süreçte yazarlardan şekil açısından bazı düzenlemeler ve vasra eksiklikleri tamamlamaları istenebilir.

Yazarların son okuması tamamlandıktan sonra aday makale, derginin en erken sayısında  yayınlanır.


Dergimizde makale gönderim/süreç işletimi ücretsizdir. Yazarlardan herhangi bir ücret talep edilmemektedir.